آلمانیو یادگیری زبان با تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique) - آلمانیو

یادگیری زبان با تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique) کلید مشکل همیشگی شما در یادگیری و مطالعه است. این مشکل همیشگی زمان و مطالعه مفید است.

آموزش هر مهارت  فنون و تکنیک خاص خود را می طلبد. تکنیک پومودورو از جمله تکنیک های معروف است که برای یادگیری مهارت ها به کار گرفته می شود. یکی از این مهارت ها مهارت یادگیری زبان با تکنیک پومودورو هست.

حتما می دانید که یادگیری زبان انگلیسی معمولاً برای چند ساعت در روز امکان پذیر است، در ادامه در مورد نحوه استفاده از این ساعت ها و روند یادگیری مفیدتر و سریع تر صحبت می کنیم.

موضوعات این مقاله

تکنیک پومودورو Pomodoro چیست؟

راه حل استفاده از روش محبوب مدیریت زمان به نام تکنیک پومودورو است. بسیار ساده است: شما ۲۵ دقیقه کار می کنید و ۵ دقیقه استراحت خواهید داشت. در نتیجه، تمام زمان یادگیری یا کار شما به بخش های ۳۰ دقیقه ای تقسیم می شوند.

به این فاصله ۲۵ دقیقه ای “پومودورو” گفته می شود، این ساعت برگرفته از تایمر آشپزخانه به شکل گوجه فرنگی (به زبان ایتالیایی “pomodoro”) است که در دهه ۱۹۸۰ توسط نویسنده این روش Francesco Cirillo استفاده شده است.

البته امروز شما برای استفاده از این روش نیازی به دستگاه مشابه ندارید. فقط کافی است برخی از برنامه های رایگان پومودورو را روی تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود نصب کنید.

شما فقط به یک تایمر و شمارنده فواصل پومودورو که در طول یک روز انجام می دهید نیاز خواهید داشت. بنابراین، زمان خود را برای انتخاب بهترین برنامه پومودورو صرف نکنید، حتی اگر به ناچار تعداد زیادی از آنها را داشته باشید.

زمانبندی به روش پومودورو

در فاصله ۲۵ دقیقه ای که با تکنیک پومودورو مطالعه دارید منحصراً بر یادگیری زبان انگلیسی تمرکز کنید. حسابهای ایمیل و شبکه های اجتماعی خود را بررسی نکنید.

همچنین، چند کار را با هم انجام ندهید. شما باید ۱۰۰٪ بر بخش آموزش فعلی، فصل کتاب، تمرینات و غیره متمرکز باشید.

از آنجا که بعد از ۲۵ دقیقه پومودورو ۵ دقیقه استراحت می کنید، سعی کنید آرام باشید. بهترین روش برای انجام این کار مراقبه ذهن آگاهی است. بنشینید، چشمان خود را ببندید و بر روی تنفس خود تمرکز کنید تا زمانی که سیگنال پومودورو بعدی را بشنوید. مغز و چشمان شما می گویند “متشکرم” بابت این تفکر.

زمانبندی به روش پرومودو

اگر شما هم میخواهید همان قدرشناسی را از بدن خود احساس کنید، مدیتیشن آرام و متناوب با فعالیتهای بیشتر قطع می شود. به هر حال همیشه روی یک صندلی یا مبل بنشینید، فکر خوبی نیست.

بنابراین در هر ثانیه استراحت بلند شوید، یک پیاده روی پنج دقیقه ای داشته باشید، چند تمرین بدنی ساده انجام دهید. سعی کنید به آنچه در آخرین پومودورو فکر می کردید فکر نکنید.

در زمان استراحت هر کاری نباید انجام دهید. در هنگام مکث بین پومودورو به Instagram ،Telegram یا وب سایتی که اخبار را بررسی می کنید مراجعه نکنید. هدف این پنج دقیقه این است که به مغز خود کمی استراحت دهید، نه اینکه از یک منبع اطلاعات (یک آموزش، یک کتاب و غیره) به منابع دیگر بروید.

بهره وری بیشتر با تکنیک پومودورو

در صورت کارکرد صحیح، ممکن است یادگیری زبان با تکنیک پومودورو بهره وری شما را دو برابر یا سه برابر کند و این یک شوخی یا یک تلقین انگیزشی نیست. قبل از شروع استفاده از این سیستم، به سختی می توان ۲ یا ۳ ساعت در روز زبان را یاد گرفت و ساعت آخر معمولاً از نظر کیفیت یادگیری بسیار ضعیف می شود، زیرا خسته می شوید.

با استفاده از این سیستم می توان ۴ تا ۶ ساعت در روز آموزش بیبنید (این میزان شامل تمام وقفه های ۵ دقیقه ای است) و کیفیت هر یک از این ساعات بسیار بالا است. بنابراین، با تکنیک Pomodoro، بهره وری تقریباً سه برابر افزایش می یابد.

معمولاً وقتی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنید، ممکن است ۱۰ پومودور در روز (پنج ساعت) را هدف بگیرید. منطقی است که اگر موفق به انجام ۸ مورد از آنها شده اید، راضی باشید، اگر به ۱۰ رسیدید، خوشحال باشید و اگر به ۱۲ پومودوروس برسید، باید به خود افتخار می کنید.

این ۱۰ پومودور نیازی به پشت سر هم بودن ندارند. در واقع، طبق مفهوم تکنیک پومودورو، شما باید یک استراحت طولانی (۱۵ تا ۳۰ دقیقه) بعد از هر چهار پومودور داشته باشید، اما می توانید این قانون را کمی راحت تر اعمال کنید.

به عنوان مثال، می توانید قسمت روزانه پومودورهای خود را به چندین جلسه تقسیم کنید، مانند ۶ به علاوه ۴، یا ۴ به همراه ۴ به علاوه ۲٫ وقتی یک استراحت طولانی انجام می دهید، ممکن است مثلاً یک ساعت طول بکشد.

چرا ۲۵ دقیقه کافی است؟

بعضی از افراد مفهوم تکنیک Pomodoro را دوست ندارند زیرا فاصله های ۲۵ دقیقه ای خیلی کوتاه به نظر می رسد. آنها می گویند: “برای اینکه کاری انجام دهم باید مدت زمان طولانی تری تمرکز داشته باشم”.

یکی از “اسرار” در بهره وری بالا “این است که قبل از خستگی استراحت کنید”. این دقیقاً همان چیزی است که تکنیک Pomodoro به شما کمک می کند تا آن را انجام دهید. شما به مدت ۲۵ دقیقه سخت کار می کنید و سپس “باتری” خود را به مدت ۵ دقیقه شارژ می کنید. در نتیجه، اگرچه سخت کار می کنید، ولی واقعاً احساس خستگی نمی کنید.

فقط به پومودورو بعدی فکر کنید

یکی دیگر از مزایای قابل توجه یادگیری زبان با تکنیک پومودورو این است که هنگام انجام کار خاصی نیازی به تمرکز بر تصویر کلی از هدفتان ندارید. این از دیدگاه روانشناسی بسیار مفید است.

وظیفه شما بسیار ساده است: شما باید فقط در ۲۵ دقیقه آینده آموزش بیبنید. خودشه؛ بدون اهداف بزرگ، بدون برنامه های طاقت فرسا. فقط کمتر از نیم ساعت تمام تلاش خود را انجام دهید.

اغلب شما نمی توانید به درستی پیش بینی کنید که برخی از آموزش های زبان چه مدت زمان می برد. ممکن است انتظار داشته باشید آن را طی دو ساعت به پایان برسانید، اما در واقعیت ممکن است پنج ساعت روی آن کار کنید و هنوز تا خط پایان خیلی فاصله داشته باشید.

اگر در زمان مشخص شده نتوانستید چاره چیست؟

اگر به این نتیجه برسید که نتوانستید کار را به همان سرعتی که تصور می کنید به پایان برسانید، احتمالاً آزرده خاطر و عصبانی خواهید شد. اما اگر هدف شما این بود که در این پنج ساعت بهترین تلاش خود را انجام دهید، یکی پس از دیگری (پومودورو)، کاملاً راضی خواهید بود، زیرا به آنچه می خواستید می رسید – ۱۰ پومودورو در روز نتیجه فوق العاده ای است.

حتی اگر این کار هنوز به پایان نرسیده باشد، درک تفاوت در وضعیت بسیار زیاد خواهد بود. موفقیت بزرگ، همراه با یک روز بسیار پربار، به جای اینکه در میان موج احساسات منفی گم شود، مورد توجه قرار خواهد گرفت. این امر به ویژه در دنیای آموزش زبان انگلیسی از اهمیت برخوردار است، جایی که نتیجه کار شما همیشه بلافاصله ملموس نیست.

تکنیک Pomodoro به مقابله با کارهای ترسناک نیز کمک می کند

تکنیک  پومودورو به مقابله با کارهای ترسناک و سخت کمک می کند، زیرا با استفاده از این سیستم مجبور نیستید بلافاصله آنها را به پایان برسانید، بلکه فقط یک مرتبه گام کوچک در یک زمان بردارید. سعی کنید ۲۵ دقیقه، سپس ۲۵ دقیقه دیگر و پومودورو های دیگر را انجام دهید.

در برهه ای از زمان ناگهان متوجه میشوید که حدود ۵۰٪ کارتان از جمله سخت ترین قسمت ها انجام شده است و چنان الهام گرفته اید که نیمه دیگر کار به راحتی قدم زدن در پارک انجام می شود.

تکنیک پومودورو یک روز بد را به  یک روز خوب تبدیل می کند

بعضی اوقات ممکن است روزی داشته باشید که خیلی تمایلی به شروع یادگیری یا انجام کار دیگری به همان اندازه مهم ندارید. پومودوروها نیز در چنین شرایطی کمک می کنند.

شما فقط به خود بگویید: “خوب، من یکی دو پومودورو انجام می دهم. فقط بیست و پنج یا شاید پنجاه دقیقه است، من می توانم آن را انجام دهم. اگر معلوم شود که آنها تلف کردن وقت باشند، من امروز آن را متوقف می کنم.

معمولاً وجود چند پومودورو که هیچ فشاری برای رسیدن به هدف بزرگ ندارند، کافی است تا شما را برای یک روز کاری کامل آماده سازد و حتی پس از اینکه پومودورو های شما از “۲” بیشتر شود، به کار خود ادامه می دهید. بنابراین تکنیک Pomodoro می تواند یک روز بد را به یک روز منظم تبدیل کند.

چرا وقفه های 5 دقیقه ای در آموزش زبان انگلیسی مفید است؟

چرا وقفه های ۵ دقیقه ای در آموزش زبان انگلیسی مفید است؟

یکی دیگر از مزایای استفاده از فواصل نسبتاً کوتاه این است که؛ این روش به شما کمک می کند تا از ساعتهای متمادی فکرهای بی نتیجه در مورد پیدا کردن راه حل های احتمالی برای رفع مشکل هایی که در آن گیر کرده اید، جلوگیری کنید.

غالباً یک استراحت پنج دقیقه ای برای راه اندازی مجدد ذهن و توجه به اهدافی که مدنظر دارید، بلافاصله بعد از شروع پومودورو بعدی کافی است.

می توانید حین یادگیری زبان با تکنیک پومودورو از این وقفه ها بگذرید، حتی وقتی به نظر می رسد ایده خوبی است. ممکن است احساس کنید که اکنون به آن نیازی ندارید، اما این برای تکنیک پومودورو طبیعی است – هیچ کس انتظار ندارد که پس از هر پومودورو، به ویژه پس از اولین مورد، به طور قابل توجهی خسته شود.

البته، هر از گاهی ممکن است از کاری که در آن لحظه انجام می دهید آنقدر هیجان زده شوید که به نظر برسد هر وقفه ای مناسب نیست، بنابراین در حقیقت نتیجه گرفتن شاید یک وقفه واقعی باشد. اگر می خواهید کمی استراحت کنید، استراحت کردن چندان کار سختی نیست و خیلی سریع به آن عادت خواهید کرد.

به طور کلی، هر وقفه فراموش شده می تواند تعداد قسمت های پومودورو را که می توانید برای یک روز انجام دهید تقریباً یک برابر کاهش دهد. این هزینه ای خواهد بود برای غفلت از استراحت بین هر پومودورو. بنابراین، اگر دو ساعت پشت سر هم و بدون مکث کار کنید، می توانید تقریباً نیمی از پومودوروها را انجام دهید که اگر محکم تر اصول تکنیک پومودورو در آموزش زبان انگلیسی را دنبال کنید، می توانید این کار را انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 65 views بار دسته بندی : مقالات زبان انگلیسی تاريخ : 11 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.