آلمانیو آزمون تست داف (TestDaF) 2023 | از ثبت نام تا TDN5! - آلمانیو

آزمون تست داف زبان آلمانی چیست؟

آزمون تست داف برای داوطلبان خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند، طراحی شده است. مانند بسیاری از آزمون های زبانی دیگر چهار مهارت مکالمه آلمانی، شنیدار، نوشتار و خوانش شما را می سنجد و در کل ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان می برد. برای شرکت در این آزمون، بهتر است سطح زبان آلمانی شما (CEFR) بین B2 تا C2 باشد. در کل می توان سه نمره مختلف کلی را در امتحان کسب کرد:

با کسب TDN4 کارتان برای تحصیل در دانشگاه در آلمان راه می افتد و اگر نمره پایین تر بگیرید، گزینه های کم تری برای تحصیل در این کشور خواهید داشت.

هزینه این آزمون در حال حاضر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اعتبار مدرک این آزمون مادام العمر است، اگر بخواهید نمره بهتری کسب کنید می توانید به شکل نامحدود و هر چند بار بخواهید در TestDaF شرکت کنید. در ادامه، به شکل کامل به توضیح و بررسی راجع به این آزمون زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان می پردازیم.

موضوعات این مقاله

مدرک آزمون تست داف (TestDaF)

با استفاده از نمره و مدرک آزمون تست داف می توانید در دانشگاه های آلمان به تحصیل مشغول شوید. در صورتی که در تمام بخش های این آزمون نمره TDN4 کسب کنید، می توانید در هر دانشگاهی در آلمان تحصیل کنید – و این در صورتی است که بقیه مدارک شما شرایط لازم را داشته باشد. در صورتی که نمره شما پایین تر از این باشد، این که چه دانشگاه و چه رشته ای مد نظر شماست و مدت تحصیل چقدر خواهد بود، روی پذیرش شما تاثیر خواهد داشت. دلیل این که به این مدرک برای تحصیل استناد می شود مشخص است؛ تمام مطالب و محتوای این آزمون آکادمیک و در زمینه علوم و مباحث دانشگاهی است. توجه داشته باشید با این که اصل این مدرک و این آزمون (تست داف) در زمینه تحصیل و ادامه تحصیل به کمک شما می آید، می تواند در زمینه های دیگر از جمله موارد کاری نیز کمک کننده باشد؛ چرا که به هر صورت نشان دهنده میزان تسلط شما بر زبان آلمانی است.

ساختار امتحان تست داف

همانطور که گفته شد، آزمون از چهار بخش اصلی تشکیل شده که هر یک، یکی از چهار مهارت زبانی اصلی شما را می سنجند. این بخش ها شامل خوانش یا همان درک مطلب آلمانی (Leseverstehen)، نوشتار آلمانی (Schriftlicher Ausdruck)، شنیدار آلمانی (Hörvestehen)، و مکالمه آلمانی (Mündlicher Ausdruck) هستند.

ساختار آزمون تست داف
نحوه مهارت سنجی و زمانبندی آزمون

در ادامه این بخش ها را به شکل مفصل تر بررسی می کنیم:

  • درک مطلب تست داف

این بخش سه قسمت و در واقع سه متن دارد و برای پاسخ گویی به آن در کل ۶۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. تاپیک ها و موضوعاتی که در بخش درک مطلب مطرح می شوند متنوع هستند: از موضوعات روزمره تا موضوعات دانشجویی و موارد کاملا آکادمیک.

این سه متن، سر جمع شامل ۳۰ سوال هستند؛ یعنی هر متن ۱۰ پرسش دارد. برای متن اول ۱۰ دقیقه و برای دو متن بعدی هر کدام ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده، و ۱۰ دقیقه نیز برای انتقال پاسخ های شما به پاسخنامه وجود دارد. سطح زبان آلمانی متن اول در حد TDN3 و راحت تر از همه است.

متون دوم و سوم به ترتیب در سطح TDN4 و TDN5 هستند. توصیه می کنیم مثال ارائه شده برای متن اول را نخوانید تا در زمان صرفه جویی کنید، چرا که مدیریت زمان در تست داف حائز اهمیت است. انواع سوالات مختلفی را در این بخش از امتحان خواهید دید، از تطابق عنوان ها (Headings) با پاراگراف ها، تا سوالات جای خالی و چند گزینه ای و …. زمانی که به متن سوم می رسید، در واقع در سخت ترین بخش درک مطلب هستید، چرا که در این بخش مهم است که بتوانید به شکل غیرمستقیم نتیجه گیری کنید.

این بخش کلا یک تسک دارد و فقط لازم است یک متن بنویسید. در بخش نوشتاری آزمون تست داف در واقع لازم است شما طی یک ساعت (۶۰ دقیقه) یک متن یا در واقع مقاله (essay) بنویسید. لازم است که متن شما منطقی، یکپارچه و ساختارمند باشد. توجه داشته باشید که لازم است در این متن بتوانید نظرتان را نیز بیان کنید.

در این بخش لازم است شما یک نمودار یا یک گراف یا چنین چیزی را که در صورت سوال داده شده تحلیل کنید و طبق اطلاعات و آمار و موارد داده شده متنتان را بنویسید.

به شما برگه چرک نویس نیز داده می شود، اما توصیه می کنیم متنتان را کامل در این برگه ننویسید چرا که زمان کم می آورید؛ از این برگه فقط برای برنامه ریزی و ساختار دادن به مقاله تان استفاده کنید.

متن شما باید شامل یک مقدمه (Intro) باشد، اما توجه کنید که نباید توضیحات سوال را به شکل کامل در این بخش کپی کنید. پس از آن بدنه نوشته تان می آید و در نهایت نتیجه گیری نهایی را خواهید داشت.

  • بخش شنیداری آزمون TestDaF

این بخش از آزمون ۳ فایل صوتی دارد که شامل ۲۵ سوال هستند. در کل ۴۰ دقیقه برای این بخش از آزمون تست داف در نظر گرفته شده. در این بخش درک شنیداری شما از دیالوگ ها، مصاحبه ها، و تدریس دانشگاهی مورد سنجش قرار می گیرد. به شکل کلی، برای موفقیت در این بخش از آزمون باید بتوانید کلیت موضوع و همچنین اطلاعات مهم و جزییات را بفهمید و شاید نیاز به نتیجه گیری از اطلاعات داده شده و حرف هایی که زده می شود نیز باشد.

فایل صوتی اول کلا ۱ بار پخش می شود. این بخش شامل یک مکالمه روزمره بین ۲ نفر دانشجو می باشد، و باید بتوانید اطلاعات مهم و جزییات را متوجه شوید؛ پاسخ ها در این بخش تک کلمه ای هستند. برای مطالعه سوالات در این بخش ۴۰ ثانیه زمان دارید.

در بخش دوم مکالمه ای طولانی تر بین بیش از ۲ نفر را می شنوید و در این جا باید مشخص کنید جملاتی که در سوالات آمده طبق مکالمه پخش شده درست است یا غلط؛ در این بخش از سوالات و نظرات اصلا غافل نشوید. در این بخش ۱۰ سوال وجود دارد و فایل صوتی تنها یک بار پخش می شود.

در بخش آخر، یعنی بخش سوم از TestDaF Hörvestehen شاهد گفتگویی تخصصی هستیم و باید در این بخش بتوانید به شکل غیرمستقیم از سوال و فایل صوتی نتیجه گیری کنید. توجه داشته باشید با این که این بخش ۷ سوال دارد و ۲ بار پخش می شود، از دو بخش قبلی دشوارتر است.

  • مکالمه آزمون تست داف

اگر موقع صحبت با یک نفر به زبان آلمانی استرس می گیرید، خبر خوبی برایتان داریم! در این بخش از امتحان مکالمات شما ضبط می شود و ممتحنی در کار نیست. این بخش از آزمون TestDaF شباهت زیادی به آزمون TOEFL دارد. شما در این بخش از آزمون باید ۷ تسک را به پایان برسانید و صحبت کنید و در واقع باید برای موقعیت های مختلف دیالوگ های مختلف و مناسبی داشته باشید. در جدول زیر توضیحات مختصر و مفیدی راجع به هر بخش ارائه شده:

تسک

توضیحات زمان اختصاص داده شده
تسک اول در این بخش باید با یک منشی یا یک پاسخگوی تلفن صحبت کنید و از او اطلاعات مورد نیازتان را دریافت کنید

۳۰ ثانیه برای آمادگی و ۳۰ ثانیه برای صحبت

تسک دوم

صحبت با دوستان در مورد کشورتان و ارائه اطلاعاتی خاص در همین مورد ۱ دقیقه آمادگی و ۱ دقیقه صحبت
تسک سوم صحبت در کلاس دانشگاهی راجع به موضوعی که اطلاعات و آمار مربوط به آن به ما داده شده

۱ دقیقه آمادگی و ۱٫۵ دقیقه صحبت

تسک چهارم

(سطح TDN5) – صحبت در جمع اساتید دانشگاه و دانشجویان و ارائه نظرات و مباحثه ۳ دقیقه آمادگی و ۲ دقیقه صحبت
تسک پنجم نظردادن در راستای حل مشکل یک دوست و صحبت راجع به مزایا و معایب یک موضوع

۲ دقیقه آمادگی و ۱٫۵ دقیقه صحبت

تسک ششم

(سطح TDN5) – سخنرانی در سمینار – بیان فرضیه ها – صحبت در مورد تغییرات در آینده ۳ دقیقه آمادگی و ۲ دقیقه صحبت
تسک هفتم حل کردن مشکل یک دوست

۱٫۵ دقیقه آمادگی و ۱٫۵ دقیقه صحبت

نمره قبولی در آزمون تست داف

اول از همه بد نیست بدانید که دریافت نتایج بین ۶ تا ۸ هفته از زمان شرکت در امتحان طول می کشد. در واقع نمره قبولی شما به شکل خیلی دقیق بستگی به دانشگاهی دارد که قصد تحصیل در آن را دارید، ممکن است بسته به رشته و دانشگاه شما، نیاز به نمره بالاتر یا پایینتر داشته باشید. اما به شکل کلی می توان گفت که اگر نمره TDN4 را در امتحان کسب کنید، دردسری در پذیرش دانشگاه نخواهید داشت.

نمره قبولی در آزمون تست داف
سطح بندی آزمون تست داف

برای درک بهتر می توان گفت:

  • اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد سوالات را صحیح پاسخ دهید، نمره TDN3 کسب می کنید، و این به معنای سطح B2 (1 یا B2.2) آلمانی طبق سطح بندی CEFR است
  • اگر ۸۰ تا ۹۰% سوالات را صحیح پاسخ دهید، نمره TDN4 می گیرید که این به معنای سطح ۲ تا C1.1 است.
  • و اگر ۹۰-۱۰۰ درصد سوالات را درست جواب دهید، نمره TDN5 می گیرید که شما را در سطح ۱ تا C1.2 آلمانی قرار می دهد.

اعتراض به نمره TestDaF

برای اعتراض به نمره ای که دریافت کرده اید ۴ هفته از روز اعلام نتایج زمان خواهید داشت. هزینه درخواست تجدید نظر در نمره یک بخش از امتحان ۴۰ یورو، و هزینه درخواست تجدید نظر در نمره هر بخش اضافه ۱۵ یورو خواهد بود. پس، مثلا اگر بخواهید در نمره تمام بخش های تست داف تجدید نظر و بررسی شوند، باید ۸۵€ بپردازید.

مراکز آزمون تست داف در ایران

به شکل کلی در بسیاری از کشور های دنیا می توانید در این آزمون شرکت کنید و به شکل خاص در آلمان مراکز آزمون بسیاری وجود دارند. اما در ایران می توانید برای شرکت در آزمون TestDaF از طریق اتاق بازرگانی ایران و آلمان، و موسسه آموزش زبان آلمانی (وابسته به سفارت آلمان) اقدام کنید.

هزینه آزمون تست داف

هزینه فعلی این آزمون به شکل علی الحساب ۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان است. به شکل کلی هزینه میانگین تست داف ۲۱۰€ یورو است.

ثبت نام آزمون تست داف

برای ثبت نام در آزمون می توانید به سایت رسمی تست داف مراجعه کنید یا از طریق سایت های برگزارکنندگان رسمی این آزمون در ایران اقدام کنید. زمانی که وارد سایت تست داف شدید، روی گزینه تاریخ و ثبت نام (Termine & Anmeldung) کلیک کنید، سپس ۳ مورد را می بینید: زمان برگزاری (Prüfungstermin)، زمان ثبت نام (Anmeldefrist) و زمان اعلام نتایج (Ergebnis)

پس از آن روی محل و ایالت برگزاری کلیک کنید. گزینه suche starten در واقع همان شروع ثبت نام است و از اینجا می توانید ثبت نام خود را انجام دهید و نهایی کنید.

زمان برگزاری آزمون تست داف ۲۰۲۳

می توانید از جدول زیر تاریخ برگزاری آزمون تست داف ۲۰۲۳ را ببینید:

تاریخ آزمون

تاریخ ثبت نام تاریخ اعلام نتایج فرمت آزمون
۱۴ فوریه ۲۰۲۳ ۰۱/۰۹/۲۰۲۳ – ۰۲/۰۶/۲۰۲۳ از ۰۳-۱۴-۲۰۲۳

دیجیتال

۱۱ آوریل ۲۰۲۳

۰۳/۰۶/۲۰۲۳ – ۰۴/۰۳/۲۰۲۳ از ۰۵/۰۹/۲۰۲۳ دیجیتال
۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ ۰۵/۰۸/۲۰۲۳ – ۰۶/۰۵/۲۰۲۳ از ۰۷/۱۱/۲۰۲۳

دیجیتال

سوالات متداول آزمون TestDaF

بهترین زمان برای شرکت در آزمون TestDaF چه زمانی است؟

در صورتی که می خواهید تحصیل در دانشگاه را در اکتبر شروع کنید، بهتر است آزمون تست داف فوریه یا آوریل شرکت کنید. در صورتی که می خواهید دانشگاه را در تابستان شروع کنید، در تست داف نوامبر یا سپتامبر شرکت کنید – سپتامبر برای شما بهتر است.

اعتبار آزمون تست داف

همانطور که گفته شد مدرک این آزمون در تمام دانشگاه های آلمان پذیرفته می شود و اعتبار دارد. خبر خوب دیگر این که اعتبار مدرک تست داف هیچ گاه منقضی نمی شود و مادام العمر است. گرچه می توانید هر چند بار که خواستید در آزمون تست داف شرکت کنید. این که دانشگاه آخرین نمره تست داف شما را در نظر بگیرد، یا بهترین نمره تان را، بستگی به دانشگاه دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 117 views بار دسته بندی : مقالات زبان آلمانی تاريخ : 1 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.