آلمانیو بررسی کامل روش های مهاجرت به آلمان - آلمانیو

موضوعات این مقاله

آلمان در جایگاه پنجم از کشورهای محبوب برای مهاجرت شناخته شده است. این امتیاز به دلیل عملکرد اقتصادی، سیستم آموزشی و فرصتهای شغلی آن است. مردم از سراسر جهان تمایل دارند شانس مهاجرت به آلمان را داشته باشند. در این مقاله بر روی اطلاعاتی در مورد نحوه مهاجرت به آلمان و اقامت در آلمان متمرکز می شویم.

برای مهاجرت دائمی به آلمان به یک دلیل معتبر نیاز دارید. چندین روش وجود دارد که اتباع خارجی می توانند به آلمان منتقل شوند. این شامل دلایل زیر است که در زیر با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهد شد.

  • مهاجرت به آلمان برای کار
  • مهاجرت به آلمان برای تحصیل
  • مهاجرت به آلمان برای کارآفرینان
  • مهاجرت به آلمان برای ملحق شدن به خانواده
  • مهاجرت به آلمان از طریق دریافت اقامت

شرایط عمومی مهاجرت به آلمان

اگرچه روش های زیادی وجود دارد که مردم می توانند از آنها برای مهاجرت به آلمان استفاده کنند و هر یک از آنها شرایط خاصی را دارند، اما هنوز هم برخی از آنها با هم شباهت دارند. برای واجد شرایط بودن و اقامت در آلمان، باید معیارهای زیر را داشته باشید:

ضمانت مالی خود را ثابت کنید

هر هدف مهاجرتی دارای یک سقف مالی متفاوت است که متقاضیان باید آن را داشته باشند، اما با این وجود، متقاضیان باید ثابت کنند که قادر به تامین نیازهای مالی خود در آلمان هستند. حتی اگر در آلمان مشغول به کار باشید، باید تا زمان دریافت حقوق خود بودجه اولیه را برای تامین هزینه های خود داشته باشید.

بیمه درمانی داشته باشید

بدون پوشش بیمه درمانی معتبر قادر به مهاجرت به آلمان نخواهید بود. بیمه توصیه شده دریافت بیمه درمانی آلمان است، زیرا نمی توانید مطمئن باشید که آیا مقامات آلمانی بیمه درمانی خارجی را قبول می کنند یا خیر. سعی کنید اطلاعات کاملتری در زمینه بیمه درمانی برای فریلنسرها، کارمندان و مهاجران کسب کنید.

حداقل مهارت زبان آلمانی را داشته باشید

برای اینکه بتوانید در آلمان زندگی کنید، باید زبان آلمانی را بدانید. چارچوب مرجع مشترک اروپا برای زبان ها دارای سه سطح مهارت زبان، A – B – C است. هر یک دارای دو بخش است. بنابراین مهارت زبان در A1 / A2 یا basic B1 / B2 یا تبحر در زبان و C1 / C2 یا مهارت های پیشرفته زبان تقسیم می شود.

برای اینکه اقامت به آلمان را داشته باشید، باید در آزمون زبان آلمانی شرکت کرده و آنها را تا سطح A1 یا B1 قبول کنید. اگر بخواهید اقامت دائم بگیرید، به مهارت بالاتر C1 یا C2 نیاز دارید.

ویزای آلمان را بگیرید

اتباع این کشورها  لازم است قبل از ورود به آلمان درخواست دهند و ویزا بگیرند. سایر اتباع دیگر برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارند. آنها ممکن است پس از ورود به آلمان بدون ویزا، درخواست اقامت دهند.

انواع ویزا آلمان

  • گردشگری / ویزای بازدید کننده
  • ویزای تجاری
  • ویزای تحصیل در آلمان
  • جستجوی شغل
  • کار (اشتغال) ویزا
  • مهماندار
  • آموزش / کارآموزی

مهاجرت به آلمان برای کارفرمایان

آلمان از کمبود نیروهای ماهر و افراد با مهارت بالا خبر داده است. آنها دائما به دنبال مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات، مهندسان پزشکی و سایر متخصصان واجد شرایط هستند. برای تشویق چنین افرادی برای مهاجرت و اقامت در آلمان، مسئولان مهاجران خارجی شرایط سختگیرانه برای رفتن به آلمان و کار را کاهش داده اند. به همین دلیل، یکی از تقاضاهای مهاجرت به آلمان از طریق یافتن کار در این کشور است.

مراحل مهاجرت برای کار به آلمان به شرح زیر است:

  • در آلمان پذیرش اتباع خارجی شغل پیدا کنید
  • برایویزای کار (اشتغال) آلمان اقدام کنید
  • به آلمان بروید و اقامت کار را بگیرید.

علاوه بر این، برای دریافت اقامت کار در آلمان، کارفرما و کارمند باید ثابت کنند که:

  • کمبود کارمند از آلمان یا اتحادیه اروپا وجود داشته، بنابراین نمی توان افرادی را در این سمت جایگزین کرد
  • اینکه کارمند از نظر حقوق و محیط کار شرایطی مانند سایر کارمندان آلمانی داشته باشد
  • اینکه کارمند تمام شرایط لازم برای تجربه شغل مورد نظر در آن موقعیت شغلی داشته باشد
  • اینکه شرکتی که کارمند را استخدام می کند تمام شرایط کشور آلمان (اسناد ثبت نام و گواهینامه) را برآورده می کند

به عنوان یک کارمند در آلمان تا زمانی که اقامت مربوط به اجازه این کار را داشته باشد فرصت کار خواهید داشت. اگر کارفرمای شما بخواهد رابطه کاری شما را ادامه دهد حتی پس از اینکه مجوز کار شما به انقضا نزدیک شد، می توانید درخواست تمدید کنید یا پس از مدت زمان مشخصی، می توانید برای اقامت دائم نیز درخواست دهید. اگر کارگر فاقد مهارت باشید، مهاجرت به آلمان بر اساس شغل بسیار دشوارتر خواهد بود.

مهاجرت به آلمان برای تحصیل

بسیاری از مردم از این موضوع آگاهی ندارند، اما آلمان، آموزش رایگان ارائه می دهد. این بدان معنا است که بر خلاف مکان هایی مانند ایالات متحده آمریکا که شهریه های بسیار زیادی دارند، دانشگاه های آلمان یا هزینه های بسیار کمی دارند یا کلا هزینه ای دریافت نمی کنند. به همین دلیل، آلمان مکانی محبوب برای مهاجرت جهت اهداف آموزشی است. برای مهاجرت به آلمان پس از تکمیل مدرک دانشگاهی، باید ویزای تحصیل در آلمان را دریافت کنید. در ادامه این مقاله شرایط مورد نیاز شما و مراحل درخواست برای گرفتن چنین ویزایی مشخص شده است.

اگر ویزای تحصیلی خود را از آلمان دریافت کرده و مدرک خود را تکمیل کنید، می توانید برای جستجوی کار تا مدت زمان محدودی در آلمان بمانید. اگر در آن مدت شغل پیدا کنید، اقامت در آلمان را دارید. گزارش شده است که حداکثر ۵۴ درصد از دانشجویانی که در آلمان تحصیلات خود را طی می کنند در این کشور می مانند و یک شغل پیدا می کنند.

مهاجرت به آلمان برای کارآفرینان

اگر شما سرمایه گذاری هستید که به آلمان علاقه مند هستید، خوش شانس هستید. کارآفرینان و سرمایه گذاران با هدف ایجاد فرصت های اقتصادی در آلمان مجاز به مهاجرت به آنجا هستند. با این وجود، شما باید یک آستانه سرمایه گذاری مشخصی را اعلام کنید.

تا زمان نگارش این مقاله، این مبلغ ۳۰۰،۰۰۰ یورو است. علاوه بر این، شما باید یک ویزای خود اشتغالی بگیرید که در دسته ویزای کار آلمان قرار دارد. برای دریافت ویزا باید موارد زیر را اثبات کنید:

  • اینکه بودجه لازم را برای انجام سرمایه گذاری در اختیار داشته باشید
  • سرمایه گذاری شما به نفع اقتصاد آلمان خواهد بود
  • سرمایه گذاری شما در کشور مطالبه می شود

اگر وضعیت خود را به عنوان یک کارآفرین در آلمان حفظ کنید، پس از سه سال مجاز به تمدید نامحدود اقامت در آلمان هستید، به این معنی که هر زمان که بخواهید می توانید وارد کشور شوید و آن را ترک کنید.

 مهاجرت به آلمان برای ملحق شدن به خانواده

مواردی وجود دارد که افراد به دلایل مختلف به آلمان می روند، اما مجبورند خانواده خود را در کشورهای خود ترک کنند. به طور کلی همسران و فرزندان کمتر از ۱۶ سال مجاز به درخواست مهاجرت به آلمان برای ملحق شدن به همسر یا والدین خود هستند.

جهت واجد شرایط بودن در مهاجرت جهت پیوستن به خانواده، همسران فرد باید ثابت کنند که ازدواج کرده اند و فرزندان باید گواهی تولد خودشان ارائه دهند. برای کودکان کمتر از ۱۶ سال، برخورداری از مهارت زبان آلمانی لازم نیست زیرا تصور می شود که آنها می توانند به سرعت زبان را فرا بگیرند. با این حال، برای افراد بیش از ۱۶ سال، باید اثبات کافی در مهارت و تسلط بر زبان آلمانی وجود داشته باشد.

در مورد همسران، آنها باید حداقل مهارت زبان آلمانی A1 را داشته باشند. اگر همسر قبلاً در آلمان اجازه کار داشته باشد، این مورد برای همسر دیگری که عضو آن است نیز اعمال خواهد شد. بنابراین ویزای همسران به همان شرایط محدود می شود.

انواع اقامت آلمان

پس از اینکه یکی از ویزاهای مهاجرت را دریافت می کنید، اقامت نیز دریافت خواهید کرد. اقامت می تواند موقت و دائمی باشد. اقامت موقت به اتباع خارجی اجازه می دهد تا مدت زمان مشخصی در آلمان بمانند و سپس به کشورهای خود بازگردند. اقامت دائم به این معنی است که اتباع خارجی می توانند تا هر زمانی که بخواهند در آلمان بمانند، هر زمان که بخواهند می توانند آنجا را ترک و به مجدد به کشور بازگردند. با این حال، اقامت دائم به معنای گرفتن تابعیت آلمان نیست. این یک فرآیند دیگر است. به طور کلی، آلمان دارای دو اقامت موقت و یک اجازه دائم است.

اقامت موقت

اقامت موقت یا اقامت محدود (Aufenthaltserlaubnis) همانطور که از نام آن مشخص است، برای اقامت کوتاه تر در آلمان است. با دریافت این نوع اقامت، فقط یک سال اقامت در آلمان را دارید. با این حال، امکان تمدید دارد به شرطی که شرایط شما تغییر نکند و شرایط را برآورده کنید.

اقامت موقت در صورتی به اتباع خارجی اعطا می شود که دلیل خاصی برای ماندن در آلمان داشته باشند. هنگامی که برای این نوع مجوز اقدام می کنید، دلیل اینکه می خواهید بمانید را بیان می کنید تا کارتی که برای شما صادر می شود آن را مشخص می کند. پس از آن، نمی توانید فعالیتی را انجام دهید كه اقامت شما اجازه آن را نمی دهد. به عنوان مثال، اگر برای تحصیل مجوز اقامت موقت را درخواست کنید، بیان می کند که فقط می توانید تحصیل کنید و کار نکنید. برعکس نیز اعمال می شود.

اقامت موقت اولین نوع مجوزی است که اکثر اتباع خارجی می گیرند. این مجوز زمینه را برای اقامت دائم در آلمان ایجاد می کند. یکی از شرایط لازم برای مجوز دائمی داشتن مجوز موقت برای مدت زمان مشخص است. فقط کسانی که موارد خاص دارند می توانند از این شرایط پیشی بگیرند. دلایل زیادی وجود دارد که فرد مایل به داشتن اقامت موقت در آلمان است. در اینجا ما سه مورد رایج را شرح خواهیم داد.

جستجو شغل

یافتن شغل در آلمان شما را برای دریافت اقامت موقت واجد شرایط می کند. در ابتدا می توانید جستجو شغلی خود را از کشور خود شروع کنید، یا می توانید ویزای جستجوی کار آلمان را بدست آورید تا به آنجا بروید و در آلمان جستجو کنید. در هر صورت، پس از دریافت پیشنهاد کار، می توانید درخواست اقامت موقت را بدهید. قبل از دریافت مدرک مجاز به شروع کار نیستید.

چند شرط وجود دارد که برای اجازه کار در آلمان با اقامت باید آنها را رعایت کنید. برخی از آنها دارای مهارت آلمانی هستند که پس از آن شما و کارفرمای خود باید ثابت کنید که موقعیت شغلی توسط دیگر شهروندان آلمانی، شهروندان اتحادیه اروپا یا کارگران اولویت دار نمی تواند جایگزین شوند. کارگران اولویت دار کسانی هستند که مدت طولانی تری در آلمان بوده اند. علاوه بر این، شما باید از آژانس استخدام فدرال یا Bundesagentur fur Arbeit تاییدیه داشته باشید.

پس از تأیید خود و برآورده شدن شرایط، می توانید تقاضای اقامت در آلمان کنید. مدت زمانی که اجازه دارید مجوز داشته باشید، براساس قرارداد کاری شما تعیین می شود. اگر قرارداد شما فقط ۲ سال باشد، مجوز شما نیز ۲ سال معتبر خواهد بود. با این حال تا زمانی که موقعیت شغلی خود را حفظ کنید، می توانید آن را به تعداد مورد نیاز خود تمدید کنید.

تحصیل در آلمان

همچنین برای دانشجویانی که دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد یا حرفه ای خود را در آلمان می گذرانند اقامت موقت داده می شود. آنها معمولاً برای مدت برنامه خود اقامت می گیرند. در طول تحصیل، آنها مجاز به کار به مدت ۱۲۰ روز یا نیمه وقت به مدت ۲۴۰ روز هستند. علاوه بر این، آنها می توانند در موقعیت های مربوط به مطالعه شرکت کنند. با این حال، آنها نمی توانند قراردادهای بلند مدت منعقد کنند.

دانشجویان پس از اتمام دوره خود، به دلیل یافتن شغل در آلمان مجاز به تمدید مجوز موقت خود برای ۱۸ ماه دیگر هستند. مقامات آلمانی این اجازه را می دهند زیرا آنها می خواهند افراد تحصیل کرده را در داخل کشور خود حفظ کنند. بنابراین اگر دانشجویان شغلی پیدا کنند، سپس می توانند برای اقامت اشتغال درخواست دهند.

 ازدواج

ازدواج با یک شهروند آلمانی یا شخصی کهاقامت دائم در آلمان را دارد، امکان اقامت در این کشور را برای شما فراهم می کند اما همچنان به اقامت نیاز خواهید داشت. اجازه ازدواج یکطرفه در آلمان وجود ندارد، اما این بدان معنی است که شما فقط اقامت در این کشور را برای اهداف تشکیل خانواده دریافت خواهید کرد.

این الزامات شامل تسلط کافی به زبان آلمانی در سطح B1 می باشد و مانند الزامات سایر مجوزهای اقامت است که در زیر شرح داده خواهد شد اقامت موقت خواهد بود، اما پس از چند سال ازدواج و مهاجرت به آلمان (معمولاً ۲ سال) و مدت سپری شده در آلمان (۳ سال)، همسر واجد شرایط دریافت اقامت دائم می شود.
در این مدت، همسر می تواند درخواست مجوزهایی کند که برای کار یا تحصیل است.

کارت آبی اتحادیه اروپا (EU)

کارت آبی اتحادیه اروپا به کارگران ملیت خارجی (که تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند) که دارای مهارت بالایی هستند و می خواهند در آلمان کار کنند و از این مهارت ها استفاده کنند، داده می شود. شرایط بالا به این معنی است که فرد دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در هر زمینه خاص است.

برای واجد شرایط شدن به دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا، شما باید قبلاً در آلمان شغل پیدا کرده باشید و حداقل حقوق سالانه باید ۵۰۸۰۰ یورو باشد. اند. کسانی که به احتمال زیاد کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت می کنند دارای سابقه IT یا STEM (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات) هستند.

کارت آبی اتحادیه اروپا با دارا بودن امکان تغییر اقامت در آلمان به یک اقامت دائمی، به مدت ۴ سال در آلمان را می دهد. برای احراز شرایط اقامت دائم، فرد باید مهارت کافی خود را در آلمان را نشان دهد، برخی از شرایط مالی را داشته باشد، همچنین باید بیش از ۳۳ ماه در محل کار خود در آلمان کار کند که به مهارت های کسب شده با بالاترین مدارک برسد.

کارت آبی اتحادیه اروپا چهار سال اعتبار دارد و کسانی که آن را دارند می توانند بلافاصله در صورت حفظ شغل خود اقامت دائم بگیرند. آنها واجد شرایط دریافت اقامت دائم پس از ۳۳ ماه هستند، اما اگر زبان آلمانی را خوب بلد باشند می توانند پس از ۲۱ ماه آن را تمدید دهند. اگر کارت آبی اتحادیه اروپا دارید، می توانید همسر خود را نیز به آلمان بیاورید. همسر لزوماً نیازی به دانستن زبان آلمانی ندارد و پس از گرفتن اقامت دائم می تواند کار کند.

اقامت دائم

برای اینکه بتوانید تا زمانی که بخواهید در آلمان بمانید، باید مجوز اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. این اجازه مجوز تسویه یا به آلمانی Niederlassungserlaubnis نیز نامیده می شود. با داشتن اقامت دائم، می توانید در آلمان کار کنید و همچنین هر زمان که بخواهید به داخل و خارج از کشور سفر کنید.

این مجوز بیشتر به افرادی داده می شود که چند سال اقامت موقت را در اختیار داشته باشند یا برای افرادی که کارت آبی اتحادیه اروپا دارند. آنها باید ثابت کنند که حداقل ۵ سال کار کرده اند، کار آنها توسط آژانس استخدام فدرال تأیید شده است و مالیات و کمک های لازم را به دولت پرداخت کرده اند. علاوه بر این، شرایط تسلط به زبان آلمانی سختگیرانه تر است، بنابراین شما باید زبان آلمانی پیشرفته تری را بدانید. اگر اقامت دائم دارید، فرزندان و همسر شما مجاز به پیوستن به شما هستند. آنها ابتدا اقامت موقت می گیرند و پس از چند سال قادر به دریافت اجازه دائمی می شوند.

الزامات  اقامت آلمان

قبل از مهاجرت به آلمان این نکته را بدانید که برای دریافت هر یک از مجوزهای اقامت، باید چند شرط را انجام دهید. بیشتر آنها مشابه خواهند بود، مانند:

  • گذرنامه معتبری از کشور دیگر داشته باشید
  • سابقه کیفری نداشته باشید
  • حداقل در سطح B1 در زبان آلمانی تبحر داشته باشید
  • بیمه درمانی آلمانی داشته باشید
  • یک معاینه پزشکی انجام دهید که ثابت کند شما به اندازه کافی برای کار و / یا تحصیل سالم هستید
  • از نظر مالی ثبات داشته باشید و از خود و خانواده حمایت کنید
  • اگر در آلمان کار می کنید، به نامه ای از کارفرمای خود با پیشنهاد شغل و توضیحات نیاز خواهید داشت
  • اگر می خواهید در آلمان تحصیل کنید، به مدارکی مبنی بر پذیرش در دانشگاه نیاز خواهید داشت
  • اگر قصد دارید به همسرتان در آلمان بپیوندید، به گواهی ازدواج مانند گواهی ازدواج احتیاج دارید

اگر همه این اسناد را داشته باشید و شرایط لازم را داشته باشید، می توانید روند درخواست خود را شروع کنید

چگونه می توان برای اقامت آلمان اقدام کرد؟

مراحل درخواست مجوز اقامت آلمان پس از مهاجرت به آلمان به شرح زیر است.

آدرس آلمانی خود را ثبت کنید

چه در ۹۰ روز اول از آلمان درخواست دهید چه از کشور خود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آدرس جدید آلمانی خود را در مقامات ثبت کنید. آلمان این شرط را دارد و شما باید واجد شرایط باشید تا بتوانید مجوز اقامت بگیرید.

اگر آدرس خود را ثبت نکنید، ممکن است جریمه شوید و اجازه شما رد شود. پس از تکمیل این شرایط، گواهی دریافت می کنید که می توانید آن را به اسناد خود ضمیمه کنید.

بیمه درمانی و حساب بانکی

اگر قبلاً بیمه درمانی در آلمان دریافت نکرده اید، قبل از درخواست مجوز اقامت باید این کار را انجام دهید. آلمان شما را ملزم به بیمه می کند و به ندرت بیمه نامه های خارجی را می پذیرد. بنابراین خود را در یک شرکت آلمانی تحت پوشش قرار دهید. علاوه بر این، برای اثبات ثبات مالی، ممکن است بخواهید یک حساب بانکی آلمان باز کنید و وجوه خود را به آنجا منتقل کنید. سپس هرگونه صورت حساب بانکی مالی دریافت کرده و آنها را به سایر اسناد خود ضمیمه می کنید تا ثابت کنید می توانید از زندگی خود و خانواده خود حمایت کنید.

فرم درخواست را پر کرده و قرار ملاقات بگذارید.

می توانید از اداره مهاجرت محلی خود درخواست دهید، جایی که می توانید بروید و فرم درخواست را تحویل بگیرید. علاوه بر دریافت فرم درخواست، می توانید یک قرار ملاقات نیز تنظیم کنید. هرچه زودتر قرار خود را تعیین کنید، بهتر است. دفاتر مهاجرت در آلمان همیشه شلوغ است و مدت زمان انتظار طولانی است، بنابراین بهتر است زودتر وقت خود را بگیرید.

در قرار خود حضور داشته باشید

در روز ملاقات سعی کنید هرچه زودتر به آنجا بروید. به احتمال زیاد مجبور خواهید شد صبر کنید حتی اگر قرار ملاقات شما زمان مشخصی داشته باشد. حتماً پرونده خود را به همراه داشته باشید و چیزی از دست ندهید. وقتی نوبت شما تمام شد، حدود ۱۰ دقیقه مصاحبه خواهید داشت. افسر پرونده شما را بررسی می کند و اگر همه چیز خوب باشد، شما به خانه منتقل می شوید تا منتظر بررسی باشید. اگر اسنادی را از دست ندهید، باید قرار دیگری بگذارید.

درخواست اقامت شما باید حدوداً دو تا سه هفته بررسی شود و سپس پاسخی دریافت خواهید کرد. اگر مجوز خود را دریافت کنید، می توانید برای مدت زمانی که به شما فرصت داده می شود در آلمان بمانید. در صورت عدم پذیرش، ممکن است بخواهید دلایل وقوع آن را بررسی کنید و دفعه دیگر سعی کنید برنامه خود را بهبود ببخشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 61 views بار دسته بندی : مقالات زبان آلمانی تاريخ : 11 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.